Sonnox


A Sonnox bemutatja új hangrestaurtáló plug-in csomagját:

DeClicker, DeBuzzler, DeNoiser
SONNOX Restoration plug-in csomag
(Pro Tools/RTAS, Audio Units, VST platform)

DeClicker

  • Három külön szabályozható egység: DePop, DeClick, DeCrackle
  • A dialog esetében kétféle, hangerőszint-függő beállítás lehetősége
DeBuzzler
  • Magas minőségű bugás és zaj-eltávolítás
DeNoiser
  • Különálló DeHisser, Detect és Remove szekció, a munkafolyamatnak megfelelően

 

 


A két legsikeresebb Sonnox plug-in: 
Sonnox Inflator
 Sonnox TransMod
sony oxford inflátor
 sony oxford transmod
Az Inflator egy hangosság-növelő szoftver, amely egy-egy hangszerre, vagy a főkimeneten mastering processzorként használhatunk A TransMod plug-innnel a tranziensek tehetők hangsúlyosabbá, vagy éppen lágyíthatunk azokon. Így például ütős hangszerek jellegét kreatív módon megváltoztathatjuk. 

 


sony oxford logo 

Sony effektek, oxfordi angolsággal 

A Sony név mindenkinek ismerős lehet, elsősorban a hifi világból, de a Sony Oxford összeállítás gyanítom, már kevesebbeknek jelent konkrétumot. Oxford Digital néven néhány keverőgyártásban nagy tapasztalattal rendelkező angol fejlesztőmérnök alakított céget még 1988-ban. 1993-ban ebből lett a Sony Oxford, amelynek az egyik legfontosabb fejlesztése az OXF-R3 digitális keverőasztal, amit sokan Oxford keverőként ismernek. 2000-től kezdődően a digitális fejlesztéseiket szoftver formában is megjelentették. Első plug-in effektjeik a Pro Tools TDM platformra, az Oxford keverő csatornájának equalizer és kompresszor szekciói voltak, Oxford EQ és Oxford Dynamics néven. A később megjelent további öt plug-in effekt, illetve effektcsomag, már nem köthető össze ennyire közvetlenül a híres keverővel. A most kipróbálásra érkezett két plug-in effekt is ebbe a csoportba tartozik, mindkettő eléggé egyedi a maga formájában. 

Az Oxford Inflator effekt elsődleges célja a hangosságérzés növelés, ami alapján a kompresszor vagy limiter kategóriába helyezhetnénk a plug-int. Azonban ezt a célt tényleg egyéni módon éri el, a szokásos minőség- és dinamikacsökkenés nélkül. A leírás szerint nem kompresszálás folyik a háttérben, hanem valamilyen statisztikai számítás alapján képesek elérni a hatást, gyakorlatilag akármilyen nyersanyagon, beleértve a már kompresszált anyagokat is. Akár teljesen telített fehér zaj is hangosabbá tehető ezzel az eljárással. Ugyanakkor bizonyos fajta színezés is elérhető a csöves berendezések hatásához hasonló hangzással. Megnéztem az egyik nagy kiállítás bemutatójának videóját is, ott a bemutató ember a �Magic Button� azaz Csoda Gomb kifejezést használta, amellyel egy-egy fontos sávon, vagy akár a teljes kevert anyagon elérhetjük, hogy az tényleg jól, elöl, az arcunkba szóljon. Olyan szempontból valóban igaz a gomb kifejezés, hogy túl sok mindenbe nem nyúlhatunk bele. Az Inflator összesen négy fadert tartalmaz, amiből kettő a kimeneti és bemeneti szint állítója. Így valójában két fokozatosan állítható paraméterünk van, az egyik az Effect a másik a Curve névre hallgat. Ezeken kívül még három nyomógomb is helyet foglal a középső részen, amelyekből az egyik az effekt ki- vagy bekapcsolására szolgál, tehát valójában ez a Magic Button. 

Kipróbálva az Inflatort hihetővé váltak az elsőre nehezen hihető mondatok. Még elég komoly hangerőérzet növekedésnél sem változott meg lényegesen a hangkép és nem volt érzékelhető �pumpálás�. A Curve változtatásával csöves jellegű hangzás felé lehetett elmenni, és alapjában szinte minden olyan sávnak jót tett az effekt, amelyet előre szerettem volna hozni a keverésben. Ennek ellenére szerintem master effektként még jelentősebb a használhatósága, nagyon gyorsan lehet nagyon hatásos eredményt elérni kész keveréseken. 

A Transient Modulator vagy TransMod plug-in effekt hatása, ha lehet még nehezebben fogható meg és írható le. A tranziens a hangok rövid indító része, ami általában a legjellemzőbb is egyben. Dinamikailag is ezek jelentik a csúcsokat és a kompresszorok is általában ezeknek az észlelésével és összenyomásával dolgoznak. A TransMod nem kevesebbre vállalkozik, mint ezeknek a tranzienseknek a kiemelésére vagy háttérbe szorítására. Ezáltal sokkal konkrétabbá tehetjük bizonyos hangszerek ütését, vagy éppen ellenkezőleg, sokkal lágyabbá a hangszín indítását. A Transient Modulator felépítésében hasonlít az Inflator kezelőfelületére, bár a kezelhető paraméterek száma itt valamivel több. A két leglényegesebb paraméter itt a ratio és az overshoot. A ratio a középállástól felfelé növeli a tranziens jelenlét érzését, míg középtől lefelé csökkenthetjük a tranzienseket. Az overshoot faderrel a tranziens beavatkozás hosszát befolyásolhatjuk. Ezen kívül egy overdrive fader is rendelkezésre áll, amellyel harmonikus torzítást adhatunk a hangszínhez. Három további potméter, a deadband a risetime és a recovery is a kezelőfelület része, ezekkel módosíthatjuk a tranziens szakasz felismerését és más faktorokat. 

A Transient Modulatort kipróbálva sokszor még valószínűtlenebbnek tűnt, hogy ezt tényleg meg lehet valósítani egy plug-in effekttel. Egy basszusgitár vagy lábdob karakterét annyira lényegében lehetett módosítani, más irányba elvinni, anélkül, hogy elrontanánk, és mesterkélt hangzásúvá tennénk, ahogy még a legjobb EQ és kompresszor összeállítással is csak ritkán sikerül. Ezt a plug-int én inkább keverésnél tartom nagyon kiemelkedő hatásúnak, bár adódhatnak bizonyos mastering szituációk is, amikor nagyon jó szolgálatot tehet. 

Az Oxford Inflator és Transient Modulator effektek lényegében három fajta platformon használhatók. Ebből kettő DSP kártyához kötött. A Pro Tools TDM rendszer az egyik és a TC Powercore a másik. A harmadik lehetőség is a Pro Tools szoftver környezethez kötődik, de ez esetben a Pro Tools LE natív, azaz DSP nélküli környezetéről beszélhetünk. Én a Powercore változatot próbálhattam ki, itt pillanatnyilag a hardverhez kötött védelemmel működik a szoftver, azaz minden egyes kártyához, vagy külső firewire formátumú DSP Powercore-hoz, a hardver speciális száma alapján egy egyedi szoftvert készít el és tesz letölthetővé a cég. Ez a gyakorlatban sokkal egyszerűbben működik, mint ahogy hangzik, bár nyilvánvalóan Internet kapcsolat szükségeltetik hozzá (ha nem is feltétlenül azon a gépen, amin majd használjuk). A Pro Tools változatok iLok kulccsal védettek, így ezekhez egy hardver kulcsot is meg kell vennünk, ha még nem rendelkezünk ilyennel, majd a szoftver, hasonló módon az előbb ismertetettel, arra a speciális kulcsra lesz elkészítve. A Powercore platform lehetőséget ad arra, hogy minden VST vagy Audio Unit kompatibilis szoftver környezetben, akár PC akár Mac gépeken használjuk a plug-in effekteket. 

Az Oxford Inflatort és Transient Modulatort mindenképpen felsőbb kategóriájú, minőségi effekteknek tartom. Hardverben gyakorlatilag nem lehet ilyet kapni, szoftverben is eléggé egyedinek mondható, így igazán nem lehet mivel összehasonlítani, értéküket megállapítani. Az Inflator 58 800 és a TransMod 58 800 forintos ára (Pro Tools LE) egy-egy viszonylag egyszerű kinézetű plug-in effektért nem kevés, de adott esetben a hatásuk egy keverésben vagy mastering fázisban bőven igazolhatja ezt az árkategóriát. A Sony Oxford effektek demo változatai letölthetők a http://www.sonyoxford.co.uk/ oldalról, így a vásárlás előtt kipróbálhatjuk az effekteket, és véleményt alkothatunk. Ha Powercore hardverrel rendelkezünk, illetve Pro Tools felhasználók vagyunk, akkor véleményem szerint a demo kipróbálása után a Sony Oxford Inflator és Transient Modulator valószínűleg felkerül majd a kívánságlistánkra, persze lehet, hogy a zenei stílusok szerint, amikben dolgozunk, más, hétköznapibb effektek ezen a listán előbbre kerülnek, akár a Sony Oxford kínálatából is. Azt nem tartom valószínűnek, hogy aki megteheti, hogy megvásárolja az effekteket, később megbánná, vagy nagyon ritkán használná. 

Lippényi Gábor 
(A teszt a Zenész 128. számában olvasható.)

2009 © Digital Pro  |  1044 Budapest, Kisfaludy u. 13.  |  Telefon: (06-1) 369 8465  |  Fax/üzenetrögzítő: (06-1) 383 2481

Információ  |  Szervíz  |  Értékesítés  |  CD-gyártás